
كيفكم يا عرايس ؟؟ ان شاء الله مبسوطين
اليوم بحط لكم طريقة ورق العنب
الي ماتعرف تسويه>> بهدي الطريقه إن شاء الله بتعرف
على فكره انا من قبل نزلتها في احدى المنتديات والحين قلت لازم يشوفوها بنات عروس
يلا نبداء بسم الله
المقادير مع الطريقة

اولا :نجهز الحشوه وهي :
كأسين أرز مصري >> انقعيه في ماء ساخن لمدة ساعتين
1 بصله مبشوره
2 طماكم مقطعه صغار
2 كأس بقدونس مفروم
ربع كأس زيت
2 ملعقه معجون طماطم
ملعقة ملح
ملعقه بهارات مشكله
مكعب ماجي >> دوبيه في شوية ماء ساخن
وهدي الحشوه

اخلطي مقادير الحشوه مع بعض

تانيا:ورق العنب ..
علبه ورق عنب << انا افضل ورق العنب تبع قودي
وهدي صورته

ضعي قدر على النار به ماء واتركيه حتى يغلي الماء وضعي ورق العنب لمدة دقيقتان فقط
واطفئي النار واتركي الورق فيه >> لا تطلعيه من الماء علشان ما يجف ويتكسر
هكدا كما في الصوره


ثالثا:
يلا جهزي قدر الضغط وحطي فيه شوية زيت وقطعي فيه حلقات بطاطس
((((خدي الحشوه ..... وقدر الضغط ..... وورق العنب
و اجلسي بمكان رايق علشان تاخدي راحتك وانتي تلفي الورق ))))
وهدي طريقة اللف
افرشي الورقه وضعي عليها ملعقه من الحشوه

لفي الطرف الايمن من الورقه فوق الحشوه

وبعده روحي للطرف التاني ولفيه فوق االطرف الاول >> مش عارفه اشرح بس انتو شوفو الصور

بعدها يبقى عندك الطرفين العلويه من الورقه ايمن وايسر
طبقي الطرف اليمين

و فوقه اليسار

معليش الصوره مش واضحة وانا ما نتبهت الا بعد ما خلصت :o
ومشي الورقه للامام عادي
وهدي الورقه جاهزه

اهم شي تراعيه وانتي تلفي الورقه انك تضغطي عليها علشان تطلعي السوائل
وبعدين رصيه تمام في الضغط >> حتى يثبثوا بعض وما يتفكك اتناء الطهي
وهدي صورته وهو مرتب في قدر الضغط


الحين اخر واسهل خطوه
رابعا:
جهزي السقوه
كاس ونص ماء +ملعقتين كبيره معجون طماطم+شوية ملح+شوية بهارات مشكله +مكعب ماجي
هدي السقوه

يلا صبيها فوق ورق العنب

وغطي قدر الضغط واتركيه على نار هادئه لمدة نصف ساعة ويكون جاهز
وبعد ما يجهز صبي فوقه نصف كأس زيت الزيتون وهدا شكله

وبالعافيه على قلوبكم يا حلوين
وهدي صورله علشان تشهيكم وتنطلقوا الى المطبخ تسونه



انصحكم تجربوه لاني جربت من قبل كم طريقه وما يطلع حلو
وهدي الطريقة الي استفدتها من كل تجاربي
والحين صرت اضيف للحشوه ملعقتين دبس الرمان وملعقتين كتشب صار ورق العنب يكتسب حلاوة على مرارة .. الطعم مره حلو ما اقدر اوصفه
والله كل الي يدوقه يقول انه احلى ورق عنب داقه في حياته
اما انا اقول اموووووت فيه :adore:

لاتحرموني من ردودكم الحلوه وتقييمكم:o
والى اللقاء في موضوع جديد
لكم حبي وودي
paly
F:

